Szvámi Ráma: A szusumná felébresztése 1.

"Értsétek meg jól, a szusumná működésbe hozása az egyedüli út az elme szétszórtságának megakadályozására. Amikor a szusumná áramlik, az idő nem alkalmas a külvilág felé irányuló cselekvésre, ilyenkor csak meditálni és kontemplálni lehet. Amikor a lélegzet a szusumnában áramlik, az ember befogadja az intuitív tudást."

A jógával foglalkozó kéziratok szerint 72.000 energiavezetékünk, vagyis nádínk van. Közülük a legfontosabbak az idá, a pingalá és a szusumná. Amíg az elme kifelé fordul, addig csak az idá és a pingalá aktív. Amikor azonban lecsendesült és zavartalan, akkor a középső csatorna, a szusumná felébred. Az az öröm, amely az elme szusumná csatornán keresztüli utazásából fakad, páratlan; nem hasonlítható semmilyen érzékszervhez kapcsolódó gyönyörhöz. E miatt a belső öröm miatt az elme elveszíti a világi örömök iránti fogékonyságát.

 A szusumná használata a spirituális gyakorlat legfontosabb eleme. Abban a pillanatban, amikor a szusumná felébred, az elme elkezd arra vágyódni, hogy beléphessen a belső világába. Amikor az idá és a pingalá áramlását a szusumnába vezetjük, és a zaklatottság ily módon megszűnik, a meditáció magától áramlani kezd. 

Meditációs iskolánk szerint a légzés tudatosság fontos lépés a szusumná ébresztés irányában.

Bár a szusumná szót nem lehet megfelelően magyarra fordítani, a zavartalan és örömteli elmeállapotot jelöli. Amikor a lélegzet elkezd mindkét orrlyukon szabadon és simán áramlani, az elme eléri az örömnek és nyugalomnak ezt az állapotát. Az elmének ilyen mentális feltételre van szüksége ahhoz, hogy a tudatosság mélyebb szintjére jusson, mivel ha nem örömteli állapotban van, nem képes kiegyensúlyozott maradni. A nem stabil elme pedig nem képes a meditációra. A szusumná felébresztésének folyamata csak akkor lehetséges, ha egy tanítvány élvezni kezdi az egyenes fej-, nyak- és törzstartás nyugalmát. Ez azt jelenti, hogy a tanítvány nem engedi kényelmetlenségek jelentkezését a gerincoszlop menti három – központi, szimpatikus és paraszimpatikus – idegdúc láncban.

szusumna300

A szusumná nádí a gerinccsatorna mentén halad végig, annak közepében. A gége szintjén első és hátsó részre oszlik. Mindkettő a brahmarandrában, azaz Brahma barlangjában végződik, ami a fizikai test agykamráinak felel meg. Az idá és pingalá nádík szintén a gerincoszlop mentén futnak fölfelé, egymást és a szusumnát többszörösen keresztezve, míg a bal és jobb orrjárathoz nem érnek. Az idá, pingalá és szusumná gerincoszlop mentén található keresztezési pontjait csakráknak vagy kerekeknek hívjuk. Ahogy a küllők szertefutnak a kerékagyból, úgy árad szét a többi nádí is a csakrákból a test egyéb részei felé. Pontosabban a csakrák a többi nádínak a három fő (szusumná, idá és pingalá) nádíval alkotott találkozási pontjai.

A gerincoszlop két oldalán futó idá és pingalá a homlok szemöldökök közötti részénél található adnyá csakrában egyesülnek, ahol egy kicsi, de fontos idegdúc található, a Ribes-dúc. Az idá jobbról kerüli ezt a központot, és a bal orrlyukba érkezik. A pingalá fordítva: balról kerüli, és a jobb orrlyukba érkezik. A gerincvelő alsó szakasza felé haladva ez a két csatorna számtalanszor helyet cserél, váltogatva a jobb és bal oldalt, mígnem a múládhára csakrának megfelelő, farokcsont előtt található ganglium impar idegdúc alatt találkoznak ismét. Útjuk során e csatornák mindvégig kommunikálnak a szusumnával.

Csak két vagy három technika áll rendelkezésre a szusumná alkalmazására:

  1. az orrjáratok közti hídra irányuló koncentráció,
  2. pránájáma légzőgyakorlatok végzése dzsalandhara bandha (torok-zár) alkalmazásával, illetve
  3. a csakra rendszeren való meditáció.

A szusumná ébresztő légzésgyakorlatok közé beletartozhat a nádí sódhanam és a kumbhaka. Mantra használata szintén segít felébreszteni a szusumnát.

Meg kell érteni, hogy módszertanilag a szusumná alkalmazása az egyedüli út az elme szétszórtságának megakadályozására. Amikor a szusumná áramlik, az idő nem alkalmas a külvilág felé irányuló cselekvésre, ilyenkor csak meditálni és kontemplálni szabad. Amikor a lélegzet a szusumnában áramlik, az ember befogadja az intuitív tudást.

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.