Szvámi Ráma: A szusumná felébresztése 2.

A szusumná alkalmazása nagyon fontos: enélkül mély meditáció nem lehetséges, mély meditáció nélkül pedig a szamádhi nem érhető el.

A szusumná eléréséhez a gyakorlott jógik az ajkak feletti, két orrlyuk közötti hídra koncentrálnak, és hagyják a légzést mindkét orrnyíláson át szabadon áramlani. Ezek az előrehaladott jógik semmiféle külső nyomást nem alkalmaznak egyik testrészükön sem a légzésáramlás megváltoztatására. Az a gyakorló, aki megtanulta a meditáció helyes módját, és képes uralni elkószáló elméjét, légzésáramlására összpontosítva könnyedén képes lesz a szusumná akaratlagos alkalmazására, és elérheti a meditáció legmélyebb állapotát, a szamádhit. Ezen a szinten a gyakorlónak már nem lesz szüksége ujjainak használatára. A turíja tudása könnyen hozzáférhetővé válik a szusumná alkalmazásával. A jóga tudományának két fő célja a szusumná alkalmazása és a kundalíni felébresztése. A szusumná ébresztés módjának ismerete nélkül nem tapasztalható meg a meditáció öröme. A pránájáma fontos az elme ellenőrzésének eléréséhez. A szusumná alkalmazása pedig fontos a meditáció elmélyítéséhez.

szusumna-2-300

A szusumná alkalmazásának első lépése, hogy mentális képességeinkkel vágyunk és akaratunk szerint megtanuljuk légzésáramlásunkat megváltoztatni. A könyvek sok olyan mechanikus módszert ismertetnek, melyekkel ez megvalósítható. Valójában ezek mégsem hasznosak, mégsem igazán ajánlottak. A folyamat valódi, sikeres elvégzéséhez meg kell tanulnunk relaxáltan összpontosítani a bal és jobb orrlyukunkra. Ha az orrlyuk elzáródik – de nem arcüreggyulladás-szerű körülmények miatt – és az elme ráirányítja figyelmét, pusztán az elme összpontosítása miatt aktívvá válik. Amikor már képesek vagyunk elménkkel megváltoztatni az orrlyukak légzésáramlását, bizonyos idő elteltével eljön az idő, amikor mindkét orrlyuk légzése kiegyenlítetté válik. Ez eltarthat képességeink és elszántságunktól függően néhány hónapig, vagy akár egy évig is. Amikor az orrlyukak kiegyenlítetten dolgoznak, az elme már nem képes aggódni, mert már nincs kapcsolatban az érzékszervekkel. Az elme ettől fogva nem is tudja, mi az, hogy aggódni. Eléri az öröm állapotát, amelyet szukhamanának, örömteli elmének hívnak. Ez az elmeállapot elősegíti a mély meditációt. Ez a pontos és hatásos követendő folyamat számunkra. Fontos, hogy ne kapkodjunk, ne legyünk türelmetlenek.

A szusumná ébresztés folyamatának kezdetén a meditáló arra készül, hogy elméjét az orrlyukak között érzett lélegzetre összpontosítsa. A cél a figyelem rögzítése a légzésáramon, annak megfigyelése, hogy ez hol érezhető az orrjáratokban ki-, illetve belégzéskor. Amikor az orrlyukak közötti pontra összpontosítjuk elménket, hamarosan felfedezzük, hogy mindkét nyílás szabadon áramlik. Ezt az állapotot szandhjának, azaz a nap és a hold, vagyis a pingalá és az idá mennyegzőjének nevezik. Ha ezt a tapasztalatot a tanítvány képes öt percig fenntartani, nagy határt lép át, elméje elér egyfajta egyhegyű tudatállapotot. Elméje ezután befelé összpontosít.

A meditációhoz az összes légzésgyakorlat közül a legjobb a szusumná alkalmazása. Ha megtanuljuk alkalmazását, elménk nem tud másfelé fordulni, csak befelé utazhat. Az ősi jóga kéziratok és a jógatudomány szerint három fontos pont van a belső utazásban. Mindenekfölött először a szusumná alkalmazásának megtanulása. A következő a kundalíni felébresztése, és a legmagasabb dimenziókba emelése, végül az Abszolút megismerésének elérése. Ez a jóga rendszer teljes célja.

Mielőtt a dzsíva és Síva egyesülése bekövetkezne, a jógikus gyakorlás két legfontosabb eleme, a szusumná alkalmazása és a kundalíni felébresztése. Amikor a szusumná működésbe jön, a jógi úgy érzi, mintha tűz hatolna az agyába. Mintha egy forró légáramlat fújna keresztül rajta egy csövön, fenéktől fejtetőig. A pránikus energia késztetésére a múládhára és a szvádiszthána csakra rezegni kezd, és az elsődleges energia teljesen feléled.

A tanítvány akkor kezdi el igazán a meditáció gyakorlását, amikor elsajátította a szusumná alkalmazását. Ekkor a meditáció örömteli élménnyé válik. A tanuló észleli, amikor lélegzete elkezd szabadon áramlani mindkét orrlyukán. Ez már a szusumná ébredésének jele. A szamajában, amely az összes jóga ösvény, illetve a tantra legmagasabbika, a szusumná ébresztés, a bhúta suddhi (belső és külső megtisztulás) után az első követelmény. Aztán jön a kundalíni felébresztése, a harmadik lépésben pedig a szahaszrárához vezet. Ezután az alacsonyabb tudatossági szintek felé csúszás nem megengedett.

A légzés tudománya a szusumná alkalmazásában ér véget. Ez a légzés két megjelenési formája közötti harmóniateremtés módszere. Közben mindkét orrlyuk szabadon áramlik. A susumná működtetése nélkül a meditáció, a belső utazás nehéz, ezért kell megtanulni. Amikor a szusumná alkalmazására törekszel, kérd meg az elméd, hogy összpontosítson az orrhídra. Engedd gondolataidat jönni, menni, ne aggódj miattuk. Amit fegyelmezni próbálsz, az a tudatos elméd, amely a teljes elmének csupán egy kis része.

A Kathópanisadban a Halál Királya így szól:

 „Számtalan ideg és ér található a fizikai testben. Ezek közül a legfontosabb az, amelyik a gerinc mentén fölfelé halad. Ennek neve szusumná. A gerincoszlopon át vezet az útja a legmagasabb mennyekig, ahogy a jógik tartják. Az, aki halála pillanatában képes belépni a szusumnába, az éri el a Brahmant, az élet legmagasabb célját. Az összes többi az újraszületés útja. A szusumnából a jógi végleg eléri a Legfelsőbb Úr legmagasabb tudatosságának szintjét. A jóga gyakorlása révén a jógi egyesülhet a szent, ezer szirmú lótusz trónon ülő Parama Sívával. A szusumná a megszabadulás kulcsa. A szahaszrárából, a korona csakrából a jógi végezetül felemelkedik a feltételek nélküli, abszolút Brahman birodalmába.”

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.