Szvámí Ritavan Bháratí üzenete

A lélek minden évben beköszöntő ünnepe

40 napos spirituális megújulás:

Május 27-től Guru Purnima teliholdjáig, ami ebben az évben július 5-e, vasárnap.

Amióta 1983-ban elindult ez a hagyomány, emlékezzünk rá, hogy a szép gondolatok milyen bőséges kincsestárát gyűjtöttük már össze az évek során, amelyeket érdemes továbbra is megőriznünk. Kincseinket gazdagítottuk a nem-ártás, az erőszakmentesség; a szépség és a jótékony hatású gondolatok értékeivel. A fesztivál időszaka emlékeztető számunkra, hogy megújítsuk életünk spirituális középpontját. Mindannyian szembesülünk a Covid-19 járvány nyújtotta kihívásokkal. Ebben az időszakban még inkább kiemelt fontosságú, hogy újra kiműveljük az elme szilárd talaját, s ezáltal a mindenki felé irányuló kedvesség és együttérzés gyümölcsei gazdagon teremjenek bennünk. Amit szanghaként és kaljána mitrákkánt (szívbéli jóbarátokként) együtt cselekedtünk az elmúlt években, felébresztette az érzelmi tisztulás, a tiszta spiritualitás átalakító energiáit, hogy újra emlékeztessen bennünket célunkra és az élet értelmére.  

Elsőként kezdjük életstílusunkat megtisztítani: vizsgáljuk meg gondolatainkat, érzéseinket, és az attitűdöket. Tudatosítsuk, hogyan befolyásolják cselekedetinket, a gondolatokon és tetteken keresztül megnyilvánulva. A tisztítás azt jelenti: gyönyörűvé tenni. Az elmemezőt csodálatos, gyengéd, szerető, harmonikus és békés hellyé varázsolni. Visszavonultság az egyszerűbe, az alázatosságba, az igazba. Miközben így teszel, tanulj meg tudatosan teret engedni, kiművelni a szép, tápláló gondolatokat, ilyen módon gazdagítva saját belső világodat, és ezáltal a környezeted is.

Másodikként gyakoroljuk a tiszta spiritualitást meditációban, mantra dzsapával és adzsapa dzsapával. A dzsapa gyakorlásodhoz ismét javasolnám a személyes mantrád, vagy valamely speciális mantra: Szaumja, Gajatrí vagy a Mahámritundzsaja 125.000-szeres ismétlését. Akik intenzívebben szeretnétek gyakorolni, ne korlátozzátok magatokat 40 napra, hosszabb ideig is haladhattok a gyakorlásban (követve a lenti 40 napos iránymutatást).

40 napig tartsd meg az azonos idő, és hely szokását a gyakorlásodban. A Gajatrí mantra (3-11-21) ismétlésével kezd és fejezd be a napi meditációd. Szintén növeld a Szaumja mantra ismétlését, legyen ez a napi gyakorlásod része. Ezek a dzsapa alapkövei, kiegészítve az előző évek korábban beépített gyakorlataival.

Ebben az évben térjünk vissza két korábbiakban már említett témára. Az első Vaszudéva alapelve (hivatkozással a Vaszudéva-Toronto 2004-re), és másodikként pedig a Szthíta-Pradzsnya, a megszilárdult bölcsesség témája Krishna tanítása szerint, a Bhagavad Gita II:54-72 fejezeteiben. Ez a spirituális fesztivál egy meghívás a Vaszudéva alapelv mindennapjainkban való megélésére, amely a bensőnkben lakozás, a bensőkben lakozó szellem, a bensőben lakozó tudatosság ereje; annak a szádhakának a megszilárdult bölcsessége, aki éretté vált a tisztítás és meditáció gyakorlataiban (hivatkozással a Szthíta-Pradzsnya könyvecskére).

Hadd idézzem ismét a Szvámí Véda által már korábban megosztott magyarázatot, esszenciát ebben a témában: „Mindezen években előkészítettük, ösztönöztük és megtettük ezt a lépést. És mi az a lépés? – a legelső lépés a jógában, az első a jáma, a belső spirituális fegyelem. És a legelső a jámák között az ahimszá vagy erőszakmentesség. Életünk központi magjaként visszatérünk ehhez a princípiumhoz. Amikor önmagunk legmélyén megszilárdult tudatosságunk, tudjuk, hogy a lélek minden létezőben ugyanabból az Egyből árad ki, és ilyen módon spirituális középpontunk vezetésével éljük életünket.

Így kell viszonyulnunk minden lényhez való kapcsolódásunkban. Nem csak azért, hogy takarékoskodjunk a Föld számos létezőjének erőforrásával és készleteivel az emberi jólét számára, hanem minden létező lény jól léte, az egység és minden lény harmóniájának a céljából.  Miért van ez? Azért mert tudjuk, hogy életünket a félelem vezérli. Létezésünk során számtalanszor átjár bennünket a félelem. A Jóga-szútrák a félelmet erőszakként definiálja. Ez nem a külső erőszakból származó félelem, ez az önmagunkban rejlő erőszak felfedezése: tudom magamról, hogy megsértettem élő lényeket, nem csupán embereket. Ártottam az érző lényeknek. A halállal találkoztam általuk. Mindig ebben a félelemben élünk. Amíg alszol, élőlények ezreit gyilkolják meg, hogy te reggelire elfogyaszthasd őket. És az a sóhajtás, amely utolsóként elhagyja ezeket az élőlényeket, amikor szembenéznek a halállal, ugyanabból a félelemből fakad, amely téged is átjár a halál gondolatára,  ugyanaz az ösztönkésztetés, amely egész életünket olyan erősen meghatározza. A félelmeid pusztán blokkok, akadályok és elválasztanak téged az Egésztől. Elfelejted, hogy része vagy ennek a teljes szövetnek, amely magába foglal minden életet együttvéve, harmóniában, egyetlen létezőként.

Nos, ebben a 40 napban terjeszd ki a nem-ártást, az erőszakmentességet minden létező lényre a lehetőségeid szerint, tartózkodj az olyan ételtől, amelyet megöltek. Emlékezz rá, ez nem az irányukban megjelenő együttérzés, hanem a minden lényben belül lakozó szellem, lényegi lét azonossága. Minden gyilkosság egy öngyilkosság, mert az a másik is én vagyok, az univerzális Szelf. Kérlek, emlékezz erre. Kísérletezz ezzel.  Olvasd el újra Mahatma Gandhi életrajzát.

A második lépés ennek mentén, amikor tudatosítod, hogy minden haragod, harag önmagad felé! A frusztráció saját, szeretetre való képtelenségünk miatt maga a félelem, és a félelem meghívja a haragot. Hagyd tovább érlelődni ezeket a gondolatokat, ha ellenállás vagy valamilyen önigazolás jelenik meg benned. Dolgozzunk együtt a szélsőségeken, és ne most azonnal oldjuk meg ezt a morális dilemmát. Kísérletezzünk együtt az életben a következő 40 napban! Művelj ki édes érzelmeket, vidám és kedves érzéseket. Még egyszer, ez nem együttérzés, sem elfojtás. Ez csodálatos, örömteli érzelmek kiművelése. Ha a belül lakozó szellem egy és ugyanaz mindannyiunkban, kire is vagyok dühös valójában?   Tedd fel magadnak ezt a kérdést, és ez segíteni fog, hogy felülemelkedj az erőszak intenzív ösztönén önmagadban. Erőszakosság a beszédben, például a hangos beszédben vagy egy sikolyban, vagy a lábak dobogásában nyilvánul meg. Ismerd fel ezt az ösztönt, ahogyan más élőlényeket használsz a saját vágyaid kielégítésére, ahogyan másokat használsz a saját érzelmi feszültségeid kioldására. Mindkettő erőszaktétel a belül mélyen lakozó Egy-ség, azonosság  alapelvén. Csak kezd ízlelgetni magadban ezeket a gondolatokat az életed következő időszakában. A javaslatom mindössze ez: egyszerűen kezd el kiművelni a minden létező legmélyén lakozó azonosság, az Egy gondolatát.

Szemlélődj és engedd, hogy szemlélődéseid érzésekké váljanak, s engedd, hogy a lelked, elmélkedésed közben felemelkedve ráébredjen az egységre, a világegyetem valódi költeményére. Olykor egyetlen versként gondolok erre a világra, s így gondolok az egység szóra, mint az egyetlen igaz költeményre. Engedd, hogy az életed költeménnyé váljon, s hadd váljék a világod verssé számodra. Ily módon a Guruvonallal ápolt kapcsolatod egyre tisztábbá válik majd. A saját életemben azt tapasztaltam, ha csak nem mélyül ez a kapcsolódásom, a gyakorlás sehová sem vezethet. Kérlek, hogy a Guru Purnima ünnepe felé vezető időszakban, találd meg a saját utadat és módszereidet a Mesterláncolattal való kapcsolatod elmélyítésére.

Végül, javaslom, hogy az elkövetkező 40 nap folyamán, minden nap tégy egy rövid, 10 perces sétát, s közben szemléld a lépteidet, figyeld meg, hová helyezed a lábaidat. S amikor egy hangyával vagy egy bogárral találkozol, tudatosítsd az Egység bennük lakozó szikráját – engedd, hogy a szíved megteljék szeretettel és együttérzéssel. Hordj a zsebedben cukrot és lehajolva, etesd meg az utadba kerülő hangyát. Sétálj legalább tíz percen át, ügyelve arra, hogy egyetlen élőlényt se tiporj el.

Sétálj azzal az érzülettel, hogy minden élőlény a rokonod, a barátod – szeretetreméltóak mindannyian. S miután cukorral kínálod a hangyákat, az elégedettség érzését tapasztalhatod majd. Hadd váljék ez egyfajta kísérletté az életedben. Mindeközben engedd el a szigorú ítélkezést, amellyel hajlamos vagy mások és önmagad felé fordulni. Érezd át – engedd, hogy egészen átjárjon és átitasson ennek érzülete, ez a fajta szemléletmód. Tudod hová vezet, ha gyakorolod az erőszakmentességet? Segít legyőzni a halálfélelmet – hiszen a halálfélelem, ahogy korábban említettem már, nem más, mint tudattalan felismerése annak, hogy jómagam hányszor okoztam mások halálát, s az ebből fakadó remény, hogy mindez nehogy visszahasson rám.


A spirituális gyakorlásoddal kapcsolatos kérdéseiddel fordulj bátran a spirituális mentorodhoz, a Himalájai Tradíció szervezete, az AHYMSIN központjaiban, vagy fordulj hozzám, írj egy levelet, a Tradícióban szokásos formátumban: “Kedves jóga mentor, az alábbi kérdéssel fordulok Hozzád…”

Imádkozom érted: adassék béke, derű és szeretet az életedben. SRB

Vélemény, hozzászólás?

Az email címet nem tesszük közzé. A kötelező mezőket * karakterrel jelöljük.